Centraliseret erhvervsstøtte gavner ikke Det Blå Nordjylland

06.06.18

DEBAT: Nordjyllands maritime klyngesekretariat, MARCOD, risikerer at komme i klemme, fordi regeringen vil centralisere erhvervsfremmeindsatsen. Men hvis man skal styrke den samlede, danske erhvervsudvikling, så er det vigtigt, at udviklingen sker decentralt

5. juni 2018 09:00 | Af Christine Lunde, adm. dir, MARCOD | Søfart

Hvis vi vil styrke den samlede, danske erhvervsudvikling, så er det vigtigt, at udviklingen sker decentralt.

Men i øjeblikket går udviklingen den stik modsatte vej.

Der findes ca. 40 registrerede erhvervsklynger og innovationsnetværk i Danmark - men ifølge regeringens nye erhvervsfremmeforlig skal antallet af offentligt støttede klynger og netværk reduceres til 12-13 nationale klynger.

Forliget er helt i modstrid med fundamentet og drivkraften i klynger, nemlig at det er en geografisk samling af virksomheder med beslægtede, faglige interesser.

Centraliseringen vil komme til at ødelægge den væsentligste drivkraft, nemlig at man lokalt og regionalt kan føle og følge en fælles bestræbelse.

Den nye struktur gør det vanskeligt at få den branchespecifikke regionale tilgang til erhvervsfremme til at kunne løfte virksomhederne tilstrækkeligt - og få indsatsen finansieret.

Ambitionen om, at alle nye initiativer skal komme fra den centrale instans er kvælende for de mange idérige forsøg og eksperimenter, som netop har vist sig at kunne skabe fornyelse.

Hvordan hænger centraliseringen af klynger sammen med strategien omkring "Et Danmark i Balance" med udflytning af statslige arbejdspladser fra hovedstaden?

Her gør man det modsatte.

Min egen verden

Det er ærgerligt, at et velfungerende og værdiskabende initiativ som MARCOD risikerer at komme i klemme i dette forlig og dermed skader vækstmulighederne i Nordjylland og den markante maritime styrkeposition.

En ny analyse fra Region Nordjylland viser, at Det Maritime Nordjylland for alvor har flyttet sig og i dag udgør en markant styrkeposition med 400 virksomheder og 15.000 beskæftigede.

Innovative virksomheder som MAN Diesel & Turbo, Desmi Ocean Guard, ME Production, Green Instruments, Gatehouse, Logimatic, PowerCon, Terntank, Hauschildt Marine, MarineShaft, Hanstholm Skibssmedie, de nordjyske erhvervshavne og et stærkt regionalt partnerskab faciliteret af MARCOD, er med til at sikre vækst, job og omstilling til nye globale forretningsmuligheder.

Større statsstyring får ikke millionerne fra EUs strukturfonde hurtigere ud at arbejde.

Danmark modtager i 2014-2020 knapt tre mia. kr. fra strukturfondene. Regionerne har givet tilsagn om 53 pct. af midlerne, mens det kun gælder 39 pct. af de penge, der skal gennem den statslige Erhvervsstyrelse, viser en opgørelse fra Danske Regioner.

Store virksomheder advarer

Når staten er dårlig til at få udbetalt sine midler til gavn for vækst og udvikling i hele landet, så er det, fordi de ikke er tæt på de regionale partnerskaber, som kan udløse EU-midlerne. Derfor er det ikke en god idé at centralisere alle midler til regional udvikling yderligere, idet der er store forskelle i udfordringerne og styrkepositionerne i de enkelte regioner.

Hvis det skal besluttes ét centralt sted, hvad der er rigtigst for fx Syddanmark og for Nordjylland, så bliver det dårligere, at "one size fits all". Det er tankevækkende, at også store virksomheder som Danfoss, Grundfos, LEGO og Lalandia har advaret mod det, selv om de nu nok skal klare sig.

Det Blå Nordjylland har aldrig været stærkere og stået skarpere, siden Region Nordjylland, de store maritime kommuner og havne i Nordjylland, og ikke mindst virksomhederne, har prioriteret etableringen og driften af et samlende klyngesekretariat i form af MARCOD og den skræddersyede indsats, som virker.

MARCOD understøtter de 400 maritime virksomheder i Nordjylland i deres udfordringer og potentialer via facilitering og udvikling af de maritime netværk i de fem erhvervshavne i Nordjylland. Vi yder maritim sparring og udvikling i form af vækstprogrammer såsom Scale-up Denmark for den maritime industri, vidensdeling omkring maritime trends og teknologiudvikling, arbejder med at sikre fremtidens kvalificerede arbejdskraft (herunder lærlinge) og branding af den nordjyske maritime klynge og erhvervet overfor de unge.

Summa Summarum

Konsekvenserne af den skitserede, fremtidige erhvervsfremme vil ikke kun få stor, negativ indflydelse på vækstvilkårene i det maritime erhverv i Danmark, men også ramme mange andre brancher, hvor der hidtil med succes er investeret i at samle de regionale styrker og kompetencer i klyngeindsatser for at udnytte erhvervsudviklingspotentialet. Jeg imødeser flere detaljer i selve lovforslaget og håber at blive positivt overrasket over at finde faktorer, der sikrer det regionale perspektiv i ligningen, og at der åbner sig nye muligheder og ambitioner for den regionale, maritime erhvervsudvikling i Nordjylland - en vigtig del af en af Danmarks stærkeste styrkepositioner.

Facebook nyheder

Tilmeld dig MARCOD nyhedsbrev

Branchenyheder

Tilmeld dig MARCOD nyhedsbrev

Hold dig opdateret med vores seneste nyheder.