Tør du sejle over fjorden uden fører?

Tør du sejle over fjorden uden fører?

21.02.18

Når man står på Stigsborg Brygge i Nørresundby, synes Musikkens Hus i Aalborg at ligge lige derovre på den anden side. Men en Limfjord deler. Står det til Kurt Bennetsen, ser det anderledes ud om få år.

- I 2020 sejler en lille havnebus på tværs af fjorden og forbinder det centrale Aalborg med det kommende store boligkvarter og bypark på Stigsborg Havnefront, siger den tidligere bankmand og i dag projektkoordinator.

I visionen bliver havnebussen vel at mærke drevet frem af miljøvenlig strøm og uden kaptajn.

141b3668-6f1c-4c74-8f11-fa6a1d005fc9

En initiativgruppe med repræsentanter for havn, virksomheder, det maritime Nordjylland og Aalborg Universitet vil tænke højteknologiske tanker, der måske kan sætte Aalborg og Nordjylland helt i front, når det gælder udvikling af autonome fartøjer.

Lønudgifter skal spares væk

Det har længe været en del af tankerne med Stigsborg Havnefront, at det nye boligområde skal forbindes med Aalborg via en færge. Men et traditionelt fartøj skal bemandes med mindst to mand.

- Vore beregninger viser, at lønudgiften vil udgøre 60 procent af de samlede driftsomkostninger ved en færge. Derfor vil vi forsøge at få udviklet den førerløse havnebus, som på fem et halvt minut kan bringe mennesker over fjorden, fortæller Kurt Bennetsen.

Han er af Aalborg Havn ansat til at synliggøre aktiviteter og muligheder i den store bypark, som er planlagt på Stigsborg Havnefront. I den sammenhæng er han med i en selvbestaltet projektgruppe, som meget gerne snart bliver til en velkonsolideret, erhvervsdrivende fond, der skal styre vandbussen sikkert i havn. Andre aktører er Nordjyllands maritime brancheudviklingscenter, Marcod, og Aalborg Universitet.


694103c3-a88e-456d-ac97-1406f7206cad

Kurt Bennetsen med Aalborg Kommunes by- og landskabsforvaltning på Stigsborg Brygge i baggrunden

Universitetet kan blandt andet bidrage med viden om kameraer og sensorer, som kan styre en båd sikkert over Limfjorden. Aalborg Universitet har også ekspertviden om elektriske motorer.

- Hvordan skal motor og batteri udformes, hvordan og hvornår skal batterierne oplades. Om natten eller hver gang, båden er ved kaj? Det har stor betydning for kravet til batteriernes størrelse. Forhåbentlig kan vi være med til at udvikle komponenter og genere viden, der også kan bruges til byggeri af andre, eldrevne færger, siger lektor Erik Schaltz, Institut for Elektronik, Aalborg Universitet.

"Virker skidtet?"

Projektgruppen har allerede været til møde i Søfartsstyrelsen. Her var man positiv overfor at gøre Limfjorden og Aalborg Havn til et testområde for en selvsejlende havnebus, oplyser Kurt Bennetsen. Dog er det ikke tanken at søsætte fartøjer uden skibsfører i første hug. Teknologien skal testes trin for trin, før der kommer grønt lys for autonom sejlads i fuld skala.

- Vi er meget opmærksomme på, at vi skal arbejde med det psykologiske aspekt i at stige på et førerløst skib. Mange mennesker vil spørge: "Virker skidtet". Netop derfor skal vi have et område i Limfjorden, hvor vi kan teste det nødvendige udstyr, så vi véd, at det er 100 procent sikkert, siger Kurt Bennetsen.


610cfa10 ea4a 4b94 b8e8 a93734599b48

Tanken er, at færgeforbindelsen skal koordineres med den øvrige kollektive trafik på begge sider af fjorden. Passagerer skal helst ikke gå ret langt fra anløbsbroerne på henholdsvis Stigsborg Brygge og ved Musikkens Hus, før de kan hoppe på en bybus og komme videre rundt til arbejde og skoler.

Virksomheder står på spring

Men drømmen om en havnebus handler ikke kun om infrastruktur. Visionen rækker også til at skabe nordjyske arbejdspladser og indtjening til lokale virksomheder, understreger Erik Møller, der er erhvervskonsulent ved Marcod, der har adresse i Frederikshavn.

- Vi har i vores medlemskreds flere virksomheder, som har efterspurgt projekter på lige præcis dette område med autonom skibsfart. Det er elektronikfirmaer, der f.eks. kan levere teknologi, som kan fortolke, hvad der sker på vandet omkring et førerløst skib, og det er virksomheder, som arbejder med at producere letvægtsfartøjer, siger Erik Møller.

Marcod har kontakt til 250 virksomheder/medlemmer i den nordjyske maritime branche.


13ce8595-4493-4f1c-8b8d-64bff684d5df

Erik Møller peger på, at den limfjordske vision om en robotstyret havnebus rammer fint ind i en udvikling mod mere digitalisering og automatisering i den maritime branche. Og han ser gerne, at Nordjylland er mere med i front.

- Det frustrerer os at se, at det går stærkt i Norge, hvor der bruges mange forskningspenge, og hvor mange virksomheder er involveret. Hvis danske virksomheder skal kunne følge med og udvikle produkter, skal det skubbes i gang. Vores mål er, at projektet med den autonome havnebus skal føre til, at der bliver udviklet produkter og skabt konkrete nye forretninger for vores medlemsvirksomheder, siger han.

Fakta - Førerløs havnebus

  • En idégruppe arbejder på at stifte en erhvervsdrivende fond. I første omgang søges regionale udviklingsmidler til et forprojekt i 2018. Det skal specificere byggeri af en lille færge, budget og en tidsplan, der indtil videre ser således ud:
  • 2018: Forsøg med mindre, eldrevet letvægtsfartøj med plads til op til 12 personer og få cykler.
  • Skibet skal i første omgang sejle ved specielle arrangementer som Regattaen, flådebesøg og Open by night.
  • 2020: En mindre, eldrevet, førerløs færge sættes i drift.
  • 2022: Større færge sættes i drift
  • Aktører i projektet er blandt andre Aalborg Havn, Maritimt center for optimering og drift(MARCOD) og Aalborg Universitet

Facebook nyheder

Tilmeld dig MARCOD nyhedsbrev

* indicates required
 

Branchenyheder

Tilmeld dig MARCOD nyhedsbrev

Hold dig opdateret med vores seneste nyheder.

* indicates required