Maritime ideer bobler: Ambitiøst iværksætterprojekt ledes fra Nordjylland

Maritime ideer bobler: Ambitiøst iværksætterprojekt ledes fra Nordjylland

10.01.19

FREDERIKSHAVN: Den maritime sektor er en af Nordjyllands stærkeste, og nu skal ideer boble frem og skabe endnu flere arbejdspladser i det blå erhverv. Med et budget på 7,2 millioner sparker brancheudviklingscentret MARCOD i Frederikshavn gang i kampagnen ”Maritime Stars”.

Både EU og Industriens Fond bakker økonomisk op. Projektet er landsdækkende, men projektleder Allan Hejslet fra MARCOD forventer, at jagten på elite-iværksættere også giver et gunstigt afkast i form af vækst og arbejdspladser i det nordjyske.

Untitled 2

- Vi har i dag 400 nordjyske virksomheder med tilknytning til den maritime branche, og vi vil gerne have flere, siger Allan Hejslet.

Projektet løber over tre år og skal skabe innovation i Danmarks maritime branche.

Fem udvalgte iværksættervirksomheder, der højst må være tre år gamle, skal hvert år gennem et program, der kan udvikle deres ideer og forretninger.

De får en mentor i form af en eksisterende, stor virksomhed, der opererer inden for den maritime branche.

Budgettet for projektet er 7,2 millioner kroner.

Halvdelen finansieres af EU’s socialfond, mens Industriens Fond bidrager med 2,6 mio. kroner. En million kroner kommer fra deltagerne, primært i form af de arbejdstimer, de lægger i projektet.

16 fyrtårne, der er eksisterende virksomheder og organisationer i den maritime branche, skal støtte og hjælpe iværksættere videre med deres gode ideer.

De 16 fyrtårne er Maersk Tankers, DFDS og Fjordline, MAN Energy Solution, Terntank, GateHouse, Desmi, Wrist Ship Supply, Wärtsilä, Viking, Alfa Laval, Hoyer Motors, Logimatic, World Marine Offshore, Danske Rederier og Danfoss.

MARCOD, der har hovedkontor i Frederikshavn og en afdeling på Aalborg Havn, styrer projektet og står for en del af undervisningen af iværksætterne.

MARCOD er et maritimt brancheudviklingscenter og klyngesekretariat, som støtter udviklingen i virksomheder i den nordjyske maritime klynge. Centret støttes økonomisk af Vækstforum Nordjylland under Region Nordjylland.

Flere af landsdelens store virksomheder i den maritime branche står klar til at blive mentorer for de iværksættere, som slipper gennem nåleøjet. Det er for eksempel MAN Energy Solution i Frederikshavn, DESMI i Nørresundby og Logimatic i Aalborg.

Maritime Stars går ud på at udvælge iværksættere med store ambitioner og vækstpotentiale, og som kan skabe nye produkter til den maritime branche.

Løvens hule

Projektet skal løbe over tre år, og hvert år kommer fem af de bedste iværksættere ind varmen. Vinderne, der håndplukkes gennem en proces i stil med tv-programmet ”Løvens Hule”, får blandt andet et ni måneder langt forløb med undervisning og individuel støtte til at udvikle produkter og forretning.

Samtidig får de en mentor i skikkelse af en eksisterende, stor dansk virksomhed i den blå branche.

Untitled 3

- Det unikke i vores projekt er samspillet mellem de store, som har musklerne, og de små, som forhåbentlig har de nye ideer. MARCOD tilfører så ressourcer, skaber rammerne og binder projektet sammen med vores maritime ekspertise. Vi tror på, at det her virkelig kan give noget, siger Allan Hejslet.

Han påpeger, at Maritime Stars lanceres efter ønsker fra de store virksomheder i branchen. De 16 fyrtårnsvirksomheder er med til at udvælge deltagerne. De ”gamle” optræder både som mentorer, men måske kan de også stille testfaciliteter til rådighed for iværksætterne eller ligefrem investere i dem, lyder det fra projektlederen.

Untitled4

- Der sker så meget lige nu inden for blandt andet digitalisering og energi, at de store virksomheder har indset, at de ikke selv kan skabe den nødvendige innovation. Derfor vil de gerne samarbejde med nogen, som har de nye ideer, og gerne også nogen, som kommer fra helt andre brancher, siger Allan Hejslet.

Direkte linje til de store

De deltagende iværksættere er sikret, at de får bragt deres virksomhed til et højere trin i udviklingen. Desuden åbner muligheder, når de får adgang til store, etablerede spillere på markedet.

- Som iværksætter drømmer man om at få adgang til de etablerede virksomheder, og her får de jo en direkte linje til dem, siger Allan Hejslet.

De første deltagere i Maritime Stars udvælges 20. marts.

Kilde: Nordjyske.dk

Facebook nyheder

Tilmeld dig MARCOD nyhedsbrev

Branchenyheder

Tilmeld dig MARCOD nyhedsbrev

Hold dig opdateret med vores seneste nyheder.